Het beste in 2009 gelezen boek
KeskusteluNederlandstalige lezers
Liity LibraryThingin jäseneksi, niin voit kirjoittaa viestin.
Tämä viestiketju on "uinuva" —viimeisin viesti on vanhempi kuin 90 päivää. Ryhmä "virkoaa", kun lähetät vastauksen.
1gust
Omdat ik nieuwsgierig ben en van lijstjes houd hoop ik dat jullie ook laten weten wat je het liefste gelezen hebt in 2009.Voor mij waren dat volgende boeken (in willekeurige volgorde):
Fictie:
Dino Buzzati : De Tartaarse woestijn
Sandor Marai : Land,Land ...
Magda Szabo : De Katalinstraat
Bohumil Hrabal : Kaalslag en Vita Nuovo
Elsa Morante : De Geschiedenis
Philippe Claudel : Het verslag van Brodeck
Margueritte Yourcenar : Het genadeschot en Dierbare nagedachtenis
Marlene van Niekerk : Agaat
Haruki Murakami : Ten zuiden van de grens
Toni Morrison : De hemelvaart van Solomon
Non fictie :
Piet De Moor : Grimmig heden
Sven Hanuschek :Elias Canetti :de biografie
Michel Tournier :Een vlaag van bezieling.Een autobiografie
Enrique Vila-Matas : Bartleby & co
Douwe Draaisma : Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt
Lijstjes van anderen geven de aanzet om bepaalde boeken die ik niet kende of voordien verwaarloosde te gaan lezen.
Fictie:
Dino Buzzati : De Tartaarse woestijn
Sandor Marai : Land,Land ...
Magda Szabo : De Katalinstraat
Bohumil Hrabal : Kaalslag en Vita Nuovo
Elsa Morante : De Geschiedenis
Philippe Claudel : Het verslag van Brodeck
Margueritte Yourcenar : Het genadeschot en Dierbare nagedachtenis
Marlene van Niekerk : Agaat
Haruki Murakami : Ten zuiden van de grens
Toni Morrison : De hemelvaart van Solomon
Non fictie :
Piet De Moor : Grimmig heden
Sven Hanuschek :Elias Canetti :de biografie
Michel Tournier :Een vlaag van bezieling.Een autobiografie
Enrique Vila-Matas : Bartleby & co
Douwe Draaisma : Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt
Lijstjes van anderen geven de aanzet om bepaalde boeken die ik niet kende of voordien verwaarloosde te gaan lezen.
2deklerk
De oogst van 2009 omvat 82 gelezen boeken; de toppers zijn (in willekeurige volgorde):
Fictie:
Ramiro Pinila: De vijgenboom
Rafael Chirbes: Het schot van de jager en Een fraai handschrift
Erik Vlaminck : Suikerspin
Stefan Zweig: Schaaknovelle
Elsa Morante: De geschiedenis
José Saramago: De stad der zienden
Poëzie:
M.Vasalis: Op een vlot van helderheid
B. Del Canho: De ballade van de eendagsvlieg
Poëzie is een daad: Bloemlezing t.g.v. de tachtigste verjaardag van Remco Campert
Hans Tentije: In de tussentijd
Non-fictie:
Kester Freriks: Vogels kijken alle driehonderd Nederlandse vogelsoorten
Egbert Kalse: Bankroet
Douwe Draaisma: De heimweefabriek
John Allen: Rebel voor de vrede (biografie van Desmond Tutu)
J.A.A. van Doorn: Nederlandse democratie. (historische en sociologische beschouwingen
Luuk Van Middelaar: De passage naar Europa
Fictie:
Ramiro Pinila: De vijgenboom
Rafael Chirbes: Het schot van de jager en Een fraai handschrift
Erik Vlaminck : Suikerspin
Stefan Zweig: Schaaknovelle
Elsa Morante: De geschiedenis
José Saramago: De stad der zienden
Poëzie:
M.Vasalis: Op een vlot van helderheid
B. Del Canho: De ballade van de eendagsvlieg
Poëzie is een daad: Bloemlezing t.g.v. de tachtigste verjaardag van Remco Campert
Hans Tentije: In de tussentijd
Non-fictie:
Kester Freriks: Vogels kijken alle driehonderd Nederlandse vogelsoorten
Egbert Kalse: Bankroet
Douwe Draaisma: De heimweefabriek
John Allen: Rebel voor de vrede (biografie van Desmond Tutu)
J.A.A. van Doorn: Nederlandse democratie. (historische en sociologische beschouwingen
Luuk Van Middelaar: De passage naar Europa
3sneeuwvlokje
De mooiste boeken die ik in 2009 gelezen heb, zijn :
Fictie :
F.M. Dostojewski : Schuld en boete
Erik Vlaminck : Suikerspin
J.M.G. Le Clézio : Omwentelingen
Erwin Mortier : Godenslaap
Paul Verhaeghen : Omega Minor
Non-fictie :
Sebastian Haffner : Het verhaal van een Duitser
HL Wesseling : Frankrijk in oorlog
Neal Ascherson : Zwarte Zee
Tom Holland : Rubicon en Perzisch vuur
Giles Tremlett : Spaanse spoken
Robert Kaplan : Balkanschimmen, een reis door de geschiedenis
Een gelukkig nieuwjaar voor iedereen.
Fictie :
F.M. Dostojewski : Schuld en boete
Erik Vlaminck : Suikerspin
J.M.G. Le Clézio : Omwentelingen
Erwin Mortier : Godenslaap
Paul Verhaeghen : Omega Minor
Non-fictie :
Sebastian Haffner : Het verhaal van een Duitser
HL Wesseling : Frankrijk in oorlog
Neal Ascherson : Zwarte Zee
Tom Holland : Rubicon en Perzisch vuur
Giles Tremlett : Spaanse spoken
Robert Kaplan : Balkanschimmen, een reis door de geschiedenis
Een gelukkig nieuwjaar voor iedereen.
4mene
Uit een totaal van 176 boeken...
Fictie:
Dragonsong en Dragonsinger van Anne McCaffrey vond ik heel erg leuk! Deel 3 is ondertussen onderweg :)
Het oneindige verhaal heb ik herlezen (laatste keer was op de basisschool volgens mij) maar ik vind het nog steeds een ontzettend mooi boek.
Non-fictie:
The story of Irish Dance vond ik erg leuk om te lezen (maar misschien ook omdat ik juist in Ierland op vakantie was), ook al dans ik zelf niet. Het las net als een verhaal eigenlijk.
Fictie:
Dragonsong en Dragonsinger van Anne McCaffrey vond ik heel erg leuk! Deel 3 is ondertussen onderweg :)
Het oneindige verhaal heb ik herlezen (laatste keer was op de basisschool volgens mij) maar ik vind het nog steeds een ontzettend mooi boek.
Non-fictie:
The story of Irish Dance vond ik erg leuk om te lezen (maar misschien ook omdat ik juist in Ierland op vakantie was), ook al dans ik zelf niet. Het las net als een verhaal eigenlijk.
5FAMeulstee
7 van de 78 gelezen boeken kregen 5 sterren van mij:
Sherman Alexie: Dagboek van een halve indiaan
David Almond: Duister
Laurie Halse Anderson: Zwijg als het graf
Markus Zusak De boekendief
Miguel de Cervantes Saavedra: De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha deel 1
Philippe Claudel: Het kleine meisje van meneer Linh
Dimitri Verhulst: Mevrouw Verona daalt de heuvel af
Sherman Alexie: Dagboek van een halve indiaan
David Almond: Duister
Laurie Halse Anderson: Zwijg als het graf
Markus Zusak De boekendief
Miguel de Cervantes Saavedra: De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha deel 1
Philippe Claudel: Het kleine meisje van meneer Linh
Dimitri Verhulst: Mevrouw Verona daalt de heuvel af
6marieke54
Wat “spontaan” opkomt als ik besluit er niet over na te denken:
Roman:
The other hand door Chris Cleave
(inmiddels vertaald: "Kleine Bij")
Historische roman:
Quicksilver door Neal Stephenson
(waarom nog niet vertaald?)
Non-fictie:
Met alle geweld door Hans Achterhuis
(en nog niet eens uit…)
En
De fluisteraars door Orlando Figes
Weer ongelezen:
Een Spaanse Groninger in Marokko door Sytze van der Veen
(nu hoog op de lijst te lezen)
Roman:
The other hand door Chris Cleave
(inmiddels vertaald: "Kleine Bij")
Historische roman:
Quicksilver door Neal Stephenson
(waarom nog niet vertaald?)
Non-fictie:
Met alle geweld door Hans Achterhuis
(en nog niet eens uit…)
En
De fluisteraars door Orlando Figes
Weer ongelezen:
Een Spaanse Groninger in Marokko door Sytze van der Veen
(nu hoog op de lijst te lezen)
7bezzabouza
Deze boeken vond ik de beste of was ik het meest van onder de indruk :
Fictie :
Vassili Grossman : Leven en Lot
Robert Graves : Ik, Claudius
Sebastian Barry : The Secret Scripture
Jonathan Littell : De Welwillenden
Robert P. Warren : All the king's men
Aravind Adiga : The White Tiger
Non-ficie :
Anthony Beevor : D-Day
Fictie :
Vassili Grossman : Leven en Lot
Robert Graves : Ik, Claudius
Sebastian Barry : The Secret Scripture
Jonathan Littell : De Welwillenden
Robert P. Warren : All the king's men
Aravind Adiga : The White Tiger
Non-ficie :
Anthony Beevor : D-Day
8BartGr.
Fictie
A Dance to the Music of Time door Anthony Powell
In Stahlgewittern van Ernst Jünger (semi-autobiografisch)
Pensioen van onze eigen Willem Elsschot
Pot-Bouille van Emile Zola (touchstone werkt niet)
Het verslag van Brodeck van Philippe Claudel
Non-fictie
Berichten uit de Kolyma van Sjalamov
Dialogue with Death van Arthur Koestler
Whatever Happened to Good and Evil van Schafer-Landau
Eastern Approaches van Fitzroy Maclean
Righteous Victims van Benny Moris
A Dance to the Music of Time door Anthony Powell
In Stahlgewittern van Ernst Jünger (semi-autobiografisch)
Pensioen van onze eigen Willem Elsschot
Pot-Bouille van Emile Zola (touchstone werkt niet)
Het verslag van Brodeck van Philippe Claudel
Non-fictie
Berichten uit de Kolyma van Sjalamov
Dialogue with Death van Arthur Koestler
Whatever Happened to Good and Evil van Schafer-Landau
Eastern Approaches van Fitzroy Maclean
Righteous Victims van Benny Moris
9yvoseule
In willekeurige volgorde een aantal boeken uit 2009 die ik (om diverse redenen) prachtig vond
Vondel: het verhaal van zijn leven Piet Calis
Rubicon Tom Holland
Moordenaars en hun motieven Jef Vermassen
De geschiedenis Elsa Morante
Hitte van het bloed Irène Némirovsky
Godenslaap Erwin Mortier
Een vrouw in Berlijn Anoniem
Marte Jacobs Tim Krabbé
De geschikte jongen Vikram Seth
Milleniumtrilogie Stieg Larsson (verslavend)
Op een vlot van helderheid M. Vasalis
Vondel: het verhaal van zijn leven Piet Calis
Rubicon Tom Holland
Moordenaars en hun motieven Jef Vermassen
De geschiedenis Elsa Morante
Hitte van het bloed Irène Némirovsky
Godenslaap Erwin Mortier
Een vrouw in Berlijn Anoniem
Marte Jacobs Tim Krabbé
De geschikte jongen Vikram Seth
Milleniumtrilogie Stieg Larsson (verslavend)
Op een vlot van helderheid M. Vasalis
10nightvamp
Preston & Child - Duel met de dood
Goncales Amaral - Maddie, de waarheid achter de leugen
Goncales Amaral - Maddie, de waarheid achter de leugen
11henkl
Het is voor mij vooral een Chinees jaar geweest:
The early Chinese empires : Qin and Han en
China between empires: the northern and southern dynasties, allebei van Mark Edward Lewis
Chinese stemmen : verlangen en verzet in drieduizend jaar Chinese poëzie van Daan Bronkhorst
Taoïsme : de weg om niet te volgen van Patricia de Martelaere
De twee boeken van Lewis zijn de eerste delen van een zesdelige History of Imperial China, waarvan Lewis er drie voor zijn rekening neemt.
Verder enkele klassieken:
Frühlings Erwachen : eine Kindertragödie van Wedekind
Homo ludens : proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur van Huizinga (lang geleden al eens in een Duitse vertaling gelezen)
En dan nog:
Les Yeux d'Elsa van Louis Aragon (grootse poëzie)
Memoires van Yvo Pannekoek
Reis naar Erzurum ten tijde van de veldtocht in het jaar 1829 van Poesjkin
Gerede twijfel van Carofiglio (ik lees bijna nooit thrillers, maar op aanraden van mijn vrouw deze toch maar wel)
Weinig fictie dit jaar, weinig actueels ook.
The early Chinese empires : Qin and Han en
China between empires: the northern and southern dynasties, allebei van Mark Edward Lewis
Chinese stemmen : verlangen en verzet in drieduizend jaar Chinese poëzie van Daan Bronkhorst
Taoïsme : de weg om niet te volgen van Patricia de Martelaere
De twee boeken van Lewis zijn de eerste delen van een zesdelige History of Imperial China, waarvan Lewis er drie voor zijn rekening neemt.
Verder enkele klassieken:
Frühlings Erwachen : eine Kindertragödie van Wedekind
Homo ludens : proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur van Huizinga (lang geleden al eens in een Duitse vertaling gelezen)
En dan nog:
Les Yeux d'Elsa van Louis Aragon (grootse poëzie)
Memoires van Yvo Pannekoek
Reis naar Erzurum ten tijde van de veldtocht in het jaar 1829 van Poesjkin
Gerede twijfel van Carofiglio (ik lees bijna nooit thrillers, maar op aanraden van mijn vrouw deze toch maar wel)
Weinig fictie dit jaar, weinig actueels ook.
12Monica10
Voor mij kan er maar een de beste zijn:
'De witte tijger' van Adiga Aravind, zie http://www.literatuurplein.nl/persdetail.jsp?persId=378647&pMode=auteur&....
'De witte tijger' van Adiga Aravind, zie http://www.literatuurplein.nl/persdetail.jsp?persId=378647&pMode=auteur&....